Een ogenblik geduld a.u.b.
Zoeken English

Kumulus Interviews

 

Geregeld interviewen we onze cursisten en vragen hun naar wat hen bezighoudt en waarom ze gekozen hebben voor een cursus bij Kumulus. Op deze pagina staan ze allemaal bij elkaar.
Lees hier de verhalen over dromen, drijfveren, wensen, verlangens én maak- en speelplezier!

 

 

vrijdag 15 mei 2020

 

Interview met Caroline Diemel



Caroline Diemel is cursiste bij Kumulus Beeldende kunsten. Ze volgt momenteel de cursus aquarel en ei-tempera bij Marte Hameleers. Caroline won onlangs de online Kumulus challenge ‘Be Creative’ en werd vorig cursusjaar samen met nog twee andere Kumulus schilders genomineerd voor de InBeeld prijs van het Huis voor de Kunsten Limburg.

 

Wie is Caroline Diemel?

Ik ben 55 jaar, woon met mijn man in Sint Pieter en ik heb 3 zonen. Ik werk bij het European Institute
of Public Administration.

Wanneer ben je cursist geworden van Kumulus?

Op mijn 25ste volgde ik mijn eerste cursus bij Kumulus. Ik heb een aantal seizoenen les gehad, waaronder model en portret. Maar ik ben ermee gestopt toen ik kinderen kreeg. Een paar jaar geleden heb ik me weer aangemeld voor de cursus aquarel en ei-tempera van Marte Hameleers.

Kun je mij iets vertellen over de Beeldende kunst wedstrijd van het huis voor de Kunsten waar je vorig jaar voor geselecteerd was?

Vorig jaar konden we als cursisten niet alleen aan de jaarlijkse eindexpositie van Kumulus Beeldend meedoen, maar konden we ons ook inschrijven voor de InBeeld wedstrijd van het Huis voor de Kunsten Limburg voor beeldende amateurkunst. Het thema was ‘Sporen’. Ik heb toen een 19deeeuwse familiefoto nageschilderd. Ik had twee versies gemaakt: één op aquarelpapier en één op zelf geschept papier. Ik had geprobeerd van oude aquarellen nieuw papier te maken en hoopte daar op te kunnen aquarelleren, maar dat ging niet want het papier was veel te bobbelig en zuigend. Toen bedacht ik dat ik er wel met pen en inkt op kon tekenen en dat lukte. En zo heb ik de familiefoto nog eens met pen en ecoline en een beetje aquarel op dit papier gemaakt. Dat werk heb ik ingeleverd en samen met een aantal andere Kumulus cursisten werd ik
genomineerd. We mochten meedoen met de InBeeld eindexpositie in de ECI Cultuurfabriek in
Roermond.

Was schilderen altijd al je eerste keuze?

Schilderen was inderdaad mijn eerste keuze. In mijn eerste cursussen bij Kumulus schilderde ik voornamelijk met acryl, nu schilder ik het meest met aquarel.

Hoe beïnvloed Corona jouw Kumulus activiteiten op dit moment?

Ik vond het heel jammer dat de lessen en de eindexpositie niet doorgingen. Ik kan me zelf soms
moeilijk ertoe zetten om te gaan schilderen. Maar we kregen van onze docente Marte via e-mail tips
en zelfs een filmpje toegestuurd, zodat het even leek alsof we weer les hadden. We hebben met alle
cursisten ook via Whatsapp contact gehouden.

Hoe is het schilderen voor jou begonnen?

Ik heb altijd getekend en geschilderd. Ik ben met schilderen begonnen toen ik een jaar of 14 was. Ik kreeg toen van mijn vader een veldezel en olieverf voor mijn verjaardag. Daarvóór tekende ik al heel veel. Op mijn 25e ben ik met acryl gaan schilderen in de cursus bij Kumulus.

Wat betekent schilderen voor jou?

Schilderen betekent voor mij een enorme verrijking van mijn leven. Ik ben erg blij dat ik nu weer wat vaker ook thuis schilder.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Ik word het meest geïnspireerd door gezichten en met name ogen van mensen. Ik heb een aantal foto's van mensen die ik zo inspirerend vind dat ik ze eindeloos kan blijven schilderen.

Heb je een bepaald doel als kunstenaar?

Ik ben eigenlijk nu nog steeds bezig met uit te zoeken hoe de aquarelverf op verschillende papiersoorten werkt en hoe je dat kunt sturen. Ik vind het het mooiste om snel te werken en niet te veel meer te veranderen aan de verf zodra het op het papier komt. Omdat ik eigenlijk nog veel aan het experimenten ben, maak ik niet vaak echt afgeronde werken. Ook ben ik nog steeds bezig met experimenteren met verschillende soorten materialen door elkaar zoals aquarel met ecoline, of aquarel met oliepastel of druk-inkt. Ik vind het prachtig om te zien wat er gebeurt als die materialen samenkomen op het papier maar niet echt mengen wat dan heel onverwachte effecten oplevert. Ik ben daar nog lang niet mee klaar. Ik hoop dat ik op een bepaald moment het zo in de vingers heb dat ik van tevoren kan bedenken welk onderwerp ik kan schilderen met welke techniek.

Welke vaardigheden heb jij bij Kumulus ontwikkeld, die je niet snel zelf of ergens anders had kunnen ontwikkelen?

Ik heb geleerd hoe je papier opspant, welke aquareltechnieken er zijn, welke verf je kunt gebruiken en welke papiersoorten er zijn. Ik vind het geweldig dat ik nieuwe dingen geleerd heb zoals het maken van monotypes, ei-tempera maken en met die zelf gemaakte verf schilderen en collages maken. Ik leer veel van Marte maar ook van de andere cursisten omdat iedereen andere verf, kwasten en ander papier gebruikt of met materialen werkt die ik niet zo goed ken zoals bister, of iets onverwachts doet als oude stukken aquarel over een werk heen plakken.

Hoe ziet de begeleiding voor jou eruit bij Kumulus?

We werken steeds met thema's, kijken dan naar kunstenaars die volgens dat thema gewerkt hebben, en gaan dan zelf aan de slag. Aan het einde van de les kijken we samen naar onze werken en houdt Marte een passe-partout bij de werken. Dat is vaak heel verrassend. Een werk ziet er dan ineens heel anders uit.

Wat vind jij van deze begeleiding?

Ik vind het een heel prettige manier van werken. Ik word gestimuleerd om heel andere onderwerpen aan te pakken dan ik zelf zou bedenken en ik leer ondertussen ook iets over compositie, kleurgebruik en het effect van kleur in de achtergrond. Ik leer ook om door te gaan op een werk, ook al ben ik niet tevreden. Aan het einde van de les blijkt het vaak toch iets op te leveren. Thuis was ik dan allang gestopt.

Wat zou je beginnende schilders willen meegeven?

Als je niet tevreden bent met je werk, gooi het niet weg. Vaak kun je dan voor je gevoel toch niets meer verpesten, en dan kun je dus net zo goed eens iets doen dat je eerder niet durfde: heel veel water toevoegen aan het papier, met andere materialen erover heen gaan zoals druk-inkt of ecoline. Het levert misschien geen mooi werk op maar je manier van schilderen wordt dan vrijer.

Wat maakt Kumulus speciaal voor jou?

Ik heb de stimulans van Kumulus nodig. In mijn eentje thuis ga ik al snel steeds minder schilderen. Het tilt het geheel naar een hoger niveau door de begeleiding en door met andere, heel getalenteerde en inspirerende cursisten samen te zitten, en urenlang alleen maar bezig te zijn met schilderen. Ook het gebouw vind ik heel inspirerend. Dat we de gelegenheid krijgen om onze werken in te laten lijsten en mee te doen aan exposities vind ik erg leuk.

Wie is jouw favoriete kunstenaar?

Ik ben helemaal weg van het zelfportret van Albrecht Dürer. Als het om aquarellen gaat, vind ik werken als die van Constant mooi waarbij heel snel een impressie van mensen wordt neergezet, voornamelijk bestaande uit vlekken.

Geef je ook wel eens kunstwerken weg?

Soms geef ik wel eens iets weg, waarbij ik het dan het leukst vind als de ontvanger het mooi inlijst. 

Interview door:
Michael Hardy

Marketing/ communicatie stagiair
Centre Céramique – Kumulus –Natuurhistorisch Museum Maastricht